لوله داربستی

لوله داربستی یکی از انواع لوله‌های فلزی است که بر خلاف سایر انواع این محصولات، معمولاً برای انتقال مایعات و گازها به کار گرفته نمی‌شود؛ کاربرد اصلی این محصول، در ساخت چندین مدل سازهٔ فلزی است که با نام “داربست” شناخته می‌شوند و به شکل اختصاصی برای دسترسی به آن دسته از موقعیت‌های ساختمان به کار می‌روند که کاملاً دور از دسترس هستند. انواع داربست ساختمانی یکی از محصولات فولادی نورد گرم به‌حساب می‌آید چراکه با استفاده از ورق‌های سیاه ساخته می‌شود؛ به سبب همین مسئله، لیست قیمت لوله داربست ارتباط تنگاتنگی با قیمت ورق‌های سیاه دارد. البته علاوه بر این، ویژگی‌های فنی و مکانیکی این محصول نیز تابعی از ورق‌های نورد گرم است.
 

مشخصات فنی لوله داربستی

اکنون که اطلاعاتی کلی دربارهٔ ورق سیاه به دست آوریم، زمان مناسبی است بدانیم ویژگی‌های لوله داربستی چیست و چه خواصی دارند و این محصولات را به شکل تخصصی‌تری بررسی کنیم. همان‌طور که در بخش‌های پیشین بیان کردیم، بخش زیادی از ویژگی‌های این لوله‌ها با ورق‌های سیاه یکسان است.

برای اینکه بخواهیم بررسی کنیم که مشخصات، اندازه‌ها و قطر لوله داربستی چند اینچ است، باید از اطلاعات کارشناسان این حوزه اطلاعات کسب کنیم. در زمان دریافت لیست قیمت لوله فولادی داربست مسئله‌ای که بیشترین کمک را به شما می‌کند، شناخت قطرها و ابعاد متنوع این محصول است. البته نباید از یاد ببریم که این دسته از مشخصات لوله‌های فلزی بسیار متغیر است و ممکن است توسط یک کارخانهٔ خاص زیر پا گذاشته شود. بااین‌حال، لازم به ذکر است که ضخامت انواع داربست فلزی معمولا بین ۲ تا سه میلی‌متر، طول آن‌ها از ۳ تا ۶ متر و قطر لوله داربست در حدود ۴۸ میلی‌متر (۱.۲۱ اینچ) است. گفتنی است لوله‌هایی که با چنین مشخصاتی تولید و عرضه می‌شوند، وزنی در حدود ۱۴ تا ۲۱ کیلوگرم در ازای هر واحد دارند.

اجزای تشکیل دهنده داربست

انواع داربست ساختمانی از بخش‌های گوناگون زیر تشکیل شده است:

لوله داربستی: این لوله‌ها از جنس فولاد، گالوانیزه شده، درزدار و یا بدون درز ساخته می‌شوند و به عنوان اصلی‌ترین قسمت داربست عمل می‌کنند. ستون در انواع داربست ساختمانی بارها را به زمین منتقل کرده و نقش تکیه‌گاه داربست را ایفا می‌کند. لوله‌های افقی به مهار لوله‌های داربست در طول و تکیه‌گاه لوله‌های زیرتخته‌ای کمک می‌کنند.

بست داربست: این بست‌ها در انواع مختلفی طراحی می‌شوند و با توجه به نوع میله داربست انتخاب می‌شوند.
کفشک پایه: این کفشک‌ها از جنس چوبی هستند و زیر کفشک‌های فلزی داربست، در سطوح ناهموار قرار می‌گیرند.
کفشک آهنی: این کفشک‌ها در قسمت انتهایی لوله‌ی داربست قرار می‌گیرند.
تختهٔ کفی داربست: این تخته‌ها در دو نوع فلزی و چوبی وجود دارند و به عنوان سطح پشتیبانی برای موارد مختلف در داربست استفاده می‌شوند.
مغزی داربست
کاور اتصالات: این پوشش‌ها برای پوشش قسمت بیرونی اتصال دو سر لوله‌های انواع داربست فلزی به کار می‌روند.

این اجزا با ترکیب و تعامل با یکدیگر، ساختار داربست را تشکیل می‌دهند و برای مقاومت و پایداری داربست اساسی هستند. علاوه بر این‌ها، بست نیز یکی دیگر از مهم‌ترین قطعاتی است که در اتصال انواع داربست فلزی به کار می‌رود؛ گفتنی است که این محصولات در سه شکل کلی دو پیچ، چهار پیچ و گردان تولید می‌شوند تا برای نصب و برپایی یک سازه فلزی به مشکلی برنخوریم.

    مشاوره تلفنی